Nog twee jaar online middelbaar onderwijs? "Een grote ramp"
18 juni 2020Twee keer per week twee uur fysiek les, en voor de rest online. Dat is de praktijk voor veel middelbare scholieren op dit moment. En dat moet snel veranderen, vinden ouders en leraren. Ook neuropsycholoog Jelle Jolles pleit hiervoor, omdat de ontwikkeling van tieners op het spel staat. Daarover sprak hij donderdag in De Nieuwe Morgen.
Jolles is naast neuropsycholoog auteur van het boek 'Het Tienerbrein' en 'Leer je kind kennen.' Thuis en online onderwijs is helemaal niet geschikt voor tieners, zegt hij: "Voor de jonge tiener al helemaal niet. dingen als zelfinzicht, overzicht, keuzes maken tussen taken thuis en op school, dat lukt ze gewoon niet. Je moet het namelijk helemaal zelf doen, en die ervaring hebben ze nog niet opgedaan. Wat in de klas automatisch gaat, moet nu extra in de lesstof gestopt worden."
Daarnaast is de sociale context van een school ook onmisbaar. "Tieners hebben een sociaal brein. Vanaf een jaar of tien veranderen de hersenen. Ze gaan meer letten op leeftijdsgenoten en stappen uit de cirkel van thuis. Aan de hand daarvan leer je zelfinzicht te krijgen. Waar ben je goed en minder goed in, hoe pas je je gedrag aan? Die vaardigheden leer je alleen in sociale context."
Maar wat nou als middelbare scholen niet weer helemaal open gaan in september, en het nog twee jaar duurt? "Ik zou dat echt als een grote ramp zien. Het is een redmiddel, maar die sociale context kan niet vervangen worden. Je ziet het ook aan vergaderingen in Zoom. Dat werkt niet. Je hebt die sociale context nodig om elkaar echt te begrijpen."
De zomervakantie staat inmiddels voor de deur. Wat kun je als ouder in die tijd doen? "Probeer zoveel mogelijk een sociale context te creëren. Nodig neefjes en nichtjes uit, of kinderen uit de buurt. Als vervanger van iets dat vroeger automatisch ging."
Luister hier het hele gesprek met Jelle Jolles terug:
Beeld: Unsplash.com