"Juist neutraal zijn is een groot risico voor godsdienstonderwijs"
4 maart 2020"Juist neutraal zijn is een groot risico voor godsdienstonderwijs. Wie zelf nergens staat, kan ook leerlingen nergens brengen." Aan het woord is Laurens Snoek van de Christelijke Hogeschool Ede CHE. Hij leidt studenten op tot godsdienstleraar en reageerde in De Nieuwe Morgen op een Amerikaans onderzoek over godsdienstonderwijs.
Herkenning
Uit het onderzoek blijkt dat onderwijs over andere religies leidt tot meer betrokkenheid bij de eigen overtuiging. Dat verbaast Snoek niet omdat hij gelooft in godsdienstlessen waarin leerlingen zowel ingewijd worden in hun eigen overtuiging als kennis nemen van overtuigingen van anderen. Het onderwijs moet volgens hem eerlijk, evenwichtig en aandachtig zijn, legde uit uit bij Groot Nieuws Radio "en zodanig dat degene over wie het gaat, zich erin herkent ...(...)... Dat bij wijze van spreke dat wanneer je les wilt geven over de islam, dat je het zo doet dat een moslim zegt 'ja dat is precies hoe wij erin staan'."
Eigen overtuiging
Voor godsdienstdocenten heeft dat volgens hem de consequentie dat ze overtuigd moeten zijn van hun eigen geloof om hun leerlingen goed onderwijs over godsdienst te kunnen geven. "Als dat niet zo is, dan zal diegene er moeite mee hebben om zijn leerlingen erin mee te nemen in het gedachtegoed van wie dan ook." Het begrip 'neutraal' wijst hij direct van de hand aan de hand van wat er eind jaren 70 gebeurde toen veel godsdienstdocenten openlijk het christelijk geloof bekritiseerden of er afstand van namen. Dan kun je inhoudelijk nog zo'n goede les verzorgen "maar een ironische toon, de eigen beleving van de docent... Dat beklijft. Iemand die denkt neutraal te zijn heeft juist veel negatieve invloed op de feitelijke religieuze ontwikkeling en religieus besef van veel leerlingen."
Het hele gesprek met Laurens Snoek van de CHE kun je hier terugluisteren.
Beeld: YouTube