Groot Nieuws Radio
Luister nuDoneer nu

Artikelen / Media

Hoe Bijbelgetrouw is The Chosen?

1 juli 2024

Miljoenen mensen over de hele wereld keken naar The Chosen. Deze serie over het leven van Jezus is wereldwijd een groot succes geworden. Het vierde seizoen van is vanaf dit helemaal weekend te streamen. We spraken met Wilkin van de Kamp, een groot liefhebber van de serie, over de impact en Bijbelgetrouwheid van The Chosen.

Ontdekken wie Jezus is

Wilkin volgt de serie vanaf het begin en deelt er enthousiast over: "Er is geen productie gemaakt zoals deze. Er zijn veel Jesus-films uitgebracht. Ik heb ze geloof ik allemaal gezien. Maar deze serie, waarin elke aflevering wel een uur, soms anderhalf uur duurt, vind ik heel bijzonder."

De serie gaat verder dan alleen het vertellen van Jezus' verhaal. Ook de mensen die met Hem optrekken, worden uitgebreid in beeld gebracht: "De karakters worden heel goed neergezet. Hierdoor krijgen we een heel andere kijk op Jezus dan in andere films. Je ontdekt zoveel over wie Jezus werkelijk is, zowel mens als God."

Nieuwe inzichten

Ook voor iemand als Wilkin, die goed bekend is met het leven van Jezus, biedt de serie nieuwe inzichten. Hij zegt: "Ze vertellen het verhaal van Jezus zoals het is. De teksten van Jezus kloppen gewoon en daaromheen vergroten ze de karakters van de discipelen en de vrouwen die Jezus volgen uit. Ze weten echt niet wie Jezus is, dat Hij de Messias is. Dat ontdekken ze gaandeweg."

De Bijbelgetrouwheid van The Chosen

Bijbelteksten worden letterlijk overgenomen in de serie. Maar er zijn ook stukken aan het verhaal toegevoegd. Hoe Bijbelgetrouw is The Chosen dan? "Tsja, die vraag komt vaak op", zegt Wilkin. "Weet je hoeveel boeken geschreven zijn over de profeten, over vrouwen in de Bijbel en romans? Daar kan je ook kritiek op hebben. Dat is voor een deel verzonnen, maar het helpt ons enorm de tijd van toen te begrijpen en de hoofdpersoon, in dit geval Jezus, veel beter te begrijpen."

De makers van de serie zijn zeker niet onbekend met de Bijbel. Ze weten er juist heel veel vanaf: "Deze serie was geschreven door een rabbijnse messiaanse rabbi en theoloog. Dat zijn mensen die echt iets uitwerken op een heel hoog niveau."

Je kunt het hele gesprek hieronder terugluisteren!

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.