Groot Nieuws Radio
Luister nuDoneer nu

Artikelen / Geloofsverdieping

Arie-Jan Mulder over kwetsbaarheid en liefde in Gods koninkrijk

11 september 2024

Wat betekent het echt om in Gods koninkrijk te leven? Moeten we precies zoals Jezus worden, of gaat het om iets anders? In zijn boek 'De naakte christen' laat Arie-Jan Mulder zien dat het niet draait om perfectie, maar om kwetsbaarheid en liefde. In Bij Jorieke vertelt hij over wat het koninkrijk écht inhoudt en hoe en hoe we dat kunnen toepassen in ons eigen leven.

Bescherming

Op de voorkant van Arie-Jans boek staat een slak die in zijn huisje zit. Dit is een sprekend beeld voor de boodschap die hij wil overbrengen. "We willen ons beschermd voelen, dus we zitten in een soort slakkenhuis. Ik denk heel sterk dat Jezus zegt: kom daaruit, want dan kun je de ander pas echt ontmoeten." Volgens Arie-Jan is het een kwetsbare positie, want zonder die bescherming kun je pijn gedaan worden: "Er staat nergens dat het makkelijk is."

Kwetsbaar in het leven staan is voor Arie-Jan een ontwikkeling van de laatste jaren. Hij vertelt: "Ik ben opgegroeid in een soort strijdvaardig christendom. Maar ik denk dat het veel dichter zit bij de kern van wat Jezus vraagt van zijn leerlingen en wat Hij zelf ook voorleeft. Je ziet Zijn ultieme kwetsbaarheid aan het kruis uiteindelijk." Voor Arie-Jan is dit een proces van oefenen: "Het gaat mij nooit lukken om in zijn totaliteit op Jezus te lijken, maar we kunnen wel stapjes maken."

De controle loslaten

Het zit diep in ons als mensen om controle te willen hebben en ons veilig te willen voelen. "Juist die veiligheid zit ons in de weg in de ontmoeting met de ander," legt Arie=Jan uit. Voor hem gaat het bij liefde om verbinding: "Dat zie je ook aan Jezus, Hij wijst mensen nooit op wat ze verkeerd doen. Maar Hij stapt altijd in daar waar ze het nodig hebben. Dat wil ik ook doen in mijn leven met de mensen om me heen." 

Toch is dat niet altijd makkelijk: "Mijn eerste reactie is vaak ergernis, irritatie of boosheid. Ik dank God dat we vanuit het evangelie in staat zijn om de knop een beetje om te draaien en niet vanuit oordeel te reageren."

Niet statisch maar dynamisch

Hoewel de term 'Gods koninkrijk' vaak voorbij komt, blijft het voor veel mensen een vaag begrip. Dat geldt ook voor Arie-Jan "Achteraf begrijp ik niet hoe ik tientallen jaren heb gepreekt over het koninkrijk terwijl ik er eigenlijk, maar zo weinig begrip van heb." Na een intensieve studie van het evangelie van Markus viel het hem op dat Jezus in een van zijn toespraken simpelweg zegt dat het koninkrijk van God nabij is gekomen. "Dat is zijn hele preek. Meer zegt Hij niet. Het is de kern van wat Hij komt doen, maar hij legt het helemaal niet uit."

Volgens Arie-Jan nodigt Jezus ons daarmee uit om zelf op zoek te gaan naar wat het koninkrijk is. "Je vindt het niet op een bepaalde plek, bij een mens of in de kerk. Het is een dynamisch iets. God is liefde, dus het koninkrijk van God moet gaan over liefde. Dat betekent dat als wij de keuze maken om lief te hebben in een situatie, dat dan het koninkrijk 'gebeurt'. Op dat moment is God koning, dan regeert de liefde van God."

Het Koninkrijk 'gebeurt' elke dag

Voor Arie-Jan is het koninkrijk van God niet iets statisch, maar iets dat telkens opnieuw gebeurt. "Het was altijd een beetje ongrijpbaar, maar het koninkrijk van God gebeurt dus miljoenen of miljarden keren per dag. Als iemand kiest voor liefde, dan is God koning. Zo is het concreet."

Wil je meer weten over dit onderwerp? Luister dan het hele gesprek hieronder terug. Het boek De naakte christen kun je online bestellen via Kameel.nl Door via deze link te bestellen steun je het werk van Groot Nieuws Radio.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.