Groot Nieuws Radio
Luister nuDoneer nu

Artikelen / Bijbel

Cock Grandia deelt verborgen inzichten uit de gelijkenissen

2 oktober 2024

Wie bekend is met de Bijbel, kent vast de gelijkenissen die Jezus vertelde. Van de Verloren Zoon tot de barmhartige Samaritaan, ze worden vaak gezien als eenvoudige verhalen met duidelijke lessen. Maar volgens Cock Grandia gaat er veel meer achter de verhalen schuil. In Brandstof deelt hij de nieuwe inzichten die hij opdeed door zich te verdiepen in het Joodse denken van Jezus’ tijd.

Net als veel andere christenen heeft Cock Grandia de gelijkenissen al ontelbare keren gehoord. Toch ontdekte hij iets bijzonders tijdens zijn studie ernaar: “Het werd verteld als een verhaal van alledag. Ik denk dat Jezus dat ook zo bedoelde. Alleen de echte strekking, de diepte en de reikwijdte, zijn ons vaak ontgaan. Vooral de context van hoe het verhaal toen werd beleefd en hoe de eerste luisteraars het hoorden. Dat was voor mij de grootste ontdekking.”

Het belang van de Joodse context

Cock Grandia raakte gefascineerd door de Joodse achtergrond van Jezus en besloot zich hier verder in te verdiepen. “Israël heeft een bijzondere plek in de Bijbelse geschiedenis, maar we vergeten vaak dat de Bijbel eigenlijk een Joods boek is. Jezus, de hoofdpersoon, is een Jood. Hij heeft een hele bijzondere liefde voor Zijn volk. Misschien moeten we ons juist gaan concentreren op de verhalen die zo eenvoudig lijken. Er zit vaak veel meer achter.”

Deze ontdekking zorgde ervoor dat hij de gelijkenissen met een nieuwe blik ging bekijken, vanuit de context waarin ze oorspronkelijk werden verteld. Grandia vertelt: “Als je begint met achteruit te lezen, besef je dat alles in het Nieuwe Testament zijn oorsprong vindt in het Oude Testament. Dat zet je aan het denken over wat er precies wordt bedoeld.”

Gelijkenissen herlezen met nieuwe inzichten

Door de gelijkenissen opnieuw te lezen vanuit de Joodse historische context, ontdekte Grandia onverwachte lagen in de verhalen van Jezus. “Het werd verteld als een verhaal van alledag. Ik denk dat Jezus dat ook zo bedoelde. Alleen de echte strekking, de diepte en de reikwijdte, zijn ons vaak ontgaan,” legt hij uit. “Vooral de context van hoe het verhaal toen werd beleefd en hoe de eerste luisteraars het hoorden. Dat was voor mij de grootste ontdekking.”

Een van zijn opvallende inzichten gaat over de betekenis van specifieke woorden en namen. “Het woord ‘weduwe’ bijvoorbeeld. In het Oude Testament staat een weduwe niet alleen symbool voor een vrouw die haar man heeft verloren, maar kan ook Israël zelf zijn.”

De gelijkenissen écht begrijpen

Voor Cock is de kern van de gelijkenissen dat ze pas echt begrepen worden door wie in Jezus gelooft en Hem liefheeft. “Jezus zei: 'degene die in mij geloven als de Messias en mij van harte liefhebben, zullen de echte intentie van de gelijkenissen begrijpen.' Hij vertelde ogenschijnlijk heel alledaagse verhalen, maar zij die Hem liefhebben, kunnen het begrijpen.”

Cock moedigt ons aan om zich af te vragen of zij de boodschap van Jezus echt kunnen begrijpen. “Zijn wij in staat om het te begrijpen? Voldoen wij aan die voorwaarde? Dat is een hele eenvoudige: geloof in Hem als de gezondene en heb Hem van harte lief. Als je daar ja op kunt zeggen, dan gaan de verhalen gegarandeerd open.”

Jezus als barmhartige Samaritaan

Een van de gelijkenissen die Cock met deze nieuwe blik bekijkt, is die van de barmhartige Samaritaan. Voor hem is deze gelijkenis een directe verwijzing naar Jezus als de grote Middelaar. “Jezus zegt: ‘Ik heb je opgehaald uit de diepste duisternis en je hebt je willen laten helpen.’ Het gaat er niet alleen om wie jouw naaste is, maar ook: voor wie mag jij een naaste zijn? Niet alleen voor de mensen om je heen, maar ook voor Jezus zelf!”

Grandia benadrukt de kracht van deze boodschap. “Laat je helpen door Hem, dan garandeert Hij dat wat er ook gebeurt, Hij zal het betalen. Dat heeft Hij geroepen aan het kruis: ‘Het is volbracht.’ Als je dat allemaal samenbrengt, dan denk ik dat je de gelijkenis pas echt kunt begrijpen als je Hem kent.”

Het hele gesprek met Cock Grandia kun je hier terugluisteren. Benieuwd naar het boek dat hij over dit onderwerp schreef? Bestellen kan op Kameel.nl. Als je bestelt via deze link, steun je het werk van Groot Nieuws Radio.

Delen

Misschien ook interessant

Meer artikelen

Mogen we cookies gebruiken?

Via cookies verzamelen we informatie. Dit laat ons toe het gebruik van de site te analyseren, sociale media te integreren, content en marketing te personaliseren, en je gerichte advertenties te tonen op onze sites en apps. Meer uitleg vind je terug in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Geef hier onder toestemming of stel je eigen voorkeuren in. Je keuze geldt voor al onze media en je kan deze op elk moment opnieuw aanpassen worden door onderaan de pagina op cookie-instellingen te klikken.