Christen zijn op sociale media: "In de supermarkt deel je ook niet alleen maar Bijbelteksten"
22 oktober 2020Hoe kun je als christen positief aanwezig zijn op Facebook, Twitter, Instagram, TikTok en andere sociale media? Op die vraag zochten Lukas Kramer en Maurits Reijnoudt donderdag een antwoord in een speciale thema-uitzending van Bij Jorieke. Ze spraken met collega's, luisteraars en christenen die hun werk ervan gemaakt hebben, zoals Arne Hulstein, Felix Govers en Danielle Koudijs van Power to the Mama's.
Wees jezelf
Volgens techpastor Arne Hulstein is geloof en sociale media een mooie combinatie. "Sociale media zijn bij uitstek een plek om met het geloof bezig te zijn. Zowel voor onszelf als naar buiten toe. Ik denk dat we met z'n allen als christenen en kerk serieus onze schouder eronder moeten zetten, als we terug willen naar het centrum van de samenleving. Maar dat moet wel op een 'gezonden manier': Je kunt het ook verkeer doen door niet-gelovigen in een hoek te zetten in plaats van ze te leren kennen." Wat moet je dan wel en niet delen op die platforms? "Deel vooral ook de rest van je leven: Als je alleen maar Bijbelteksten deelt, of het lijkt alsof je alles altijd goed voor elkaar hebt, dan werp je een drempel op voor anderen. Dat doe je in de supermarkt ook niet."
Bovendien vindt Hulstein dat kerken online aanwezig moeten zijn. "Maar alleen wanneer je interactie zoekt met mensen. Gebruik het niet alleen om aankondigingen te doen, want dan voeg je weinig toe. Kijk als kerk met elkaar naar welke onderwerpen in je omgeving spelen, en wie erover praten. Heb je daar als kerk een mening over, kun je actief meepraten? Daar gaat tijd in zitten. Je kunt daarmee beginnen door gemeenteleden in te zetten die daar al mee bezig zijn. Maar spreek daarbij wel spelregels af over hoe je als kerk wilt communiceren."
Tip van Arne Hulstein: Als je mensen wilt bereiken, wees eerlijk en wees jezelf. Ook als het tegenzit.
Doe het goed
Felix Govers is oprichter van MOVE.community, een platform om laagdrempelig iets van God te laten zien. Juist op social media. Govers: "Ik miste op social media de accounts waar het geloof gedeeld werd, dus ben ik daar mee begonnen. Zeker voor de jonge generatie was dit een gemis. Ik snap wel waarom zij hun geloof verliezen, als ze geen aansluiting meer vinden in de kerk, uit huis gaan, niet-christelijke vrienden krijgen en zich niet kunnen verdedigen tegen vragen over het geloof."
Aansluiten bij die belevingswereld is belangrijk, en die is vooral online te vinden. "De afgelopen vijf tot tien jaar weten we steeds beter hoe social media werkt. Wij hebben dat zelf ook onderzocht, en onze belangrijkste conclusie is: Wát je deelt maakt niet uit, maar vooral hóe je het deelt. Onze focus ligt daarom bij mensen zo lang mogelijk op ons platform en onze kanalen te houden. Het resultaat daarvan is namelijk dat het algoritme de inhoud dan oppikt, en ook buiten je vaste volgers gaat delen. Zo kan het dat één van onze video's door meer dan 400.000 jongeren is bekeken."
Tip van Felis Govers: Zorgt dat je op één of andere manier iets kan maken waar mensen lang naar blijven kijken. Dat kan een blog zijn, zoals de EO dat goed doet. Als je samenwerkt met dat algoritme krijgen veel meer mensen het evangelie mee via sociale media.
Luister hier de hele uitzending van Bij Jorieke terug:
Afbeelding: Unsplash.com