3 miljard mensen hebben nog nooit van het evangelie gehoord
4 oktober 2019Vijftien Nederlandse zendingsorganisaties slaan de handen ineen om de 'onbereikten' op deze wereld te kunnen bereiken. Ruim 3 miljard mensen nog nooit van het evangelie gehoord. Dat is 40 procent van de wereldbevolking. "Zij hebben dus ook niet de keuze om het evangelie te omarmen of af te wijzen."
Onder meer MissieNederland, Camazending, Trans World Radio en Wycliffe zijn onderdeel van de campagne 'No Choice'. Daarmee willen ze bewustwording creëren onder medechristenen: veel mensen op de wereld hebben nog nooit van het evangelie gehoord. "Zij hebben dus ook niet de keuze om het evangelie te omarmen of af te wijzen", zegt Jan Wolsheimer, woordvoerder van de campagne en directeur van MissieNederland.
Gesloten landen
Wolsheimer vindt het persoonlijk best schokkend dat dit kan in een tijdperk waarin we wereldwijd snel met elkaar kunnen communiceren. Hoe kan het dat er zo'n grote groep mensen onbereikbaar is? "Vaak spreek je over zogenaamde gesloten landen", legt Wolsheimer uit. "Het is ingewikkeld om daar binnen te komen en het evangelie te verspreiden en daar openlijk over te zijn."
Het meest ingewikkeld is het bij landen in het gebied van Centraal-Azië, zoals Kazachstan en Oezbekistan. Ook is het niet even makkelijk in een deel van Noord-Afrika, vertelt Wolsheimer.
Bereiken
"Jezus geeft de opdracht om deze mensen te bereiken", zegt Wolsheimer. "Het is niet dat we denken dat wij dit even gaan fixen. Er zit veel plezier en schoonheid in. Van Paulus mogen we namens God tegen deze mensen zeggen: laat je met God verzoenen. Dat is prachtig nieuws, waarin mensen hersteld en geheeld kunnen worden."
Voor de organisaties is het dan ook geen zware target, zegt hij. "Er zit veel plezier in om deze boodschap over de wereld te mogen verspreiden. En om ambassadeur te zijn van het Koninkrijk dat wij nu al vorm mogen geven."
Bid, deel, ga
De campagne roept Nederlandse christenen op om te bidden, delen of zelfs te gaan. De noodzaak van bidden is evident, zegt Wolsheimer. "Maar voor deze bevolkingsgroepen is het écht heel belangrijk om te bidden. En voor de werkers die in deze gebieden werken, en de organisaties die allerlei strategieën te bedenken om daar het evangelie te verspreiden."
Met 'delen' worden mensen opgeroepen om de campagne op sociale media in Nederland te delen, zodat ook anderen goed op de hoogte raken van deze situatie. Met 'gaan' worden mensen opgeroepen om eventueel zelf naar zo'n gesloten gebied te gaan om zendingswerk te verrichten.
Beluister het interview:
Beeld: Unsplash